OKU cacat penglihatan terima Anugerah Khas Penderma Darah Kebangsaan 2018



KUALA TERENGGANU, 15 Julai (Bernama) -- "Saya tidak ada harta benda, apa yang ada hanyalah darah yang mengalir dalam tubuh badan saya. Biarlah darah ini menjadi sumber pahala dan kebaikan kepada pihak memerlukan," kata Mohd Zamzuri Ariffin, 46.



Penerima anugerah penderma darah peringkat kebangsaan bagi kategori orang kelainan upaya  2018 itu berkata beliau mula menderma darah sejak 10 tahun lepas setelah mendengar kebaikan amalan itu.



Lelaki cacat penglihatan itu berkata setiap tahun beliau akan menderma darah melalui kempen yang diadakan di Masjid Batu Buruk di sini pada bulan Ramadan.



"Setiap kali Ramadan, pasti ada kempen derma darah dilakukan di masjid-masjid...di situlah saya menderma darah buat kali pertama 10 tahun lalu dan saya berazam mahu menjadi penderma tetap iaitu menderma empat kali setahun bagi memastikan bekalan darah mencukupi," katanya.



Mohd Zamzuri ditemui pemberita di majlis penghargaan dan sambutan Hari Penderma Darah Sedunia peringkat kebangsaan yang disempurnakan Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad di sini Sabtu malam.



Turut hadir  Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Pengarah Pusat Darah Negara Dr Noryati Abu Amin dan Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Mohammad Omar.



Mohd Zamzuri yang mempunyai darah jenis B berkata tidak pernah menyangka akan diraikan sebegitu meriah dalam majlis khas yang dihadiri menteri.



"Tidak pernah terlintas langsung di hati kecil saya untuk menerima pengiktirafan tinggi seperti ini. Harapan saya sumbangan kecil ini akan dapat memberi inspirasi kepada lebih ramai orang di luar sana tampil menderma darah bagi menyelamatkan nyawa mereka yang memerlukan."



"Tanggapan negatif kononnya mendema darah ini adalah satu proses yang menyakitkan adalah tidak benar, malah saya berasa lebih sihat setiap kali selesai menderma darah. Insya-Allah banyak manfaat untuk kehidupan dunia dan akhirat," katanya.



-- BERNAMA





HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1