3,488 kes demam denggi di KL, Putrajaya dicatat sejak Januari

KUALA LUMPUR, 28 Julai (Bernama) -- Sebanyak 3,488 kes demam denggi dengan enam kes kematian direkodkan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya (WPKLP), sejak Januari hingga Sabtu lepas (21 Julai).

Pengarah Kesihatan Negeri Jabatan Kesihatan WPKLP Dr Zainudin Abdul Wahab berkata angka itu menunjukkan peningkatan dengan purata 195 kes mingguan sepanjang 10 minggu kebelakangan ini.

Beliau berkata kes tertinggi dicatatkan pada minggu lepas dengan 278 berbanding 224 kes pada minggu sebelumnya, iaitu 24.1 peratus.

"Jumlah itu masih rendah berbanding tahun lepas, namun bilangan kes dari minggu ke minggu menunjukkan peningkatan. Ia suatu yang merisaukan sekiranya kita tidak dapat mengawalnya.

"Kita sasarkan kes denggi dapat dikurangkan kepada 120 sahaja setiap minggu. Setiap individu perlulah memainkan peranan masing-masing dalam menghapuskan tempat pembiakan nyamuk," katanya ketika ditemui Bernama selepas Gotong-Royong Mega Bersepadu Perangi Aedes peringkat WPKLP 2018 yang dirasmikan Anggota Parlimen Batu P. Prabakaran di Kepong, hari ini.

Aktiviti gotong-royong yang dijalankan secara serentak di seluruh negara hari ini melibatkan kerjasama bersepadu dengan pihak kementerian dan agensi-agensi lain termasuk pelajar dan orang awam, bagi membendung peningkatan kes denggi.

-- BERNAMA





HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2