Jabatan Kesihatan Terengganu nafi pasar raya positif HFMD



KUALA TERENGGANU, 4 Ogos (Bernama) -- Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu menafikan pihaknya telah mengeluarkan satu kenyataan berkenaan beberapa pasar raya di negeri itu positif virus penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD).

Pengarahnya Dr Mohammad Omar berkata maklumat yang tular di media sosial itu adalah tidak benar sama sekali dan pihaknya kesal dengan perbuatan pihak tidak bertanggungjawab berkenaan

"Orang ramai dinasihatkan supaya menyemak kesahihan sesuatu maklumat berkaitan HFMD dengan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu terlebih dahulu sebelum mempercayai atau menyebarkannya.

"Orang ramai juga diminta merujuk kepada data berkaitan HFMD yang disiarkan secara berkala dalam Facebook rasmi Kementerian Kesihatan atau hubungi Unit Kawalan Penyakit Berjangkit di Pejabat Kesihatan Daerah masing-masing," katanya dalam kenyataan hari ini. 

Dr Mohammad menasihatkan ibu bapa agar melakukan langkah pencegahan sesuai terhadap anak mereka bagi mengelak dijangkiti HFMD.

-- BERNAMA







HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2