Satu Kes Terbaharu Rabies Di Sarawak

KUCHING, 17 Ogos (Bernama) -- Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) hari ini mengesahkan satu lagi kes rabies atau penyakit anjing gila.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata kes terbaharu itu membabitkan seorang lelaki berusia 49 dari Sri Aman, Sarawak.

Katanya, pesakit yang sedang kritikal itu kini dirawat di Wad Penyakit Berjangkit di Hospital Umum Sarawak.

“Mangsa pernah digigit oleh anjing peliharaannya pada Januari 2018 dan tidak mendapatkan rawatan. Pada 11 Ogos 2018, pesakit telah mendapatkan rawatan di Hospital Serian kerana mengalami demam dan sesak nafas.

“Di dalam wad, pesakit menunjukkan tanda-tanda hidrofobia dan lemah badan dan kemudiannya telah dirujuk ke Hospital Umum Sarawak pada 14 Ogos 2018,” katanya.

Dr. Noor Hisham berkata dengan kes terbaharu ini menjadikan 12 kes jangkitan rabies kepada manusia dilaporkan di negeri ini sejak 30 Jun tahun lalu dan 33 kawasan telah diisytiharkan sebagai kawasan jangkitan rabies iaitu Serian (21 kawasan), Kuching (6 kawasan), Samarahan (3 kawasan), Sarikei (2 kawasan) dan Sri Aman (1 kawasan).

-- BERNAMA​​​​​​

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2