Pesakit sebelum ini terima skim PASC tidak akan terjejas - Dr Dzulkefly



IPOH, 6 Sept (Bernama) – Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad menegaskan pesakit yang menerima pemberian pek percuma ubat-ubat baharu yang berkos tinggi melalui 'Patient Access Scheme (PASc)' tidak akan terjejas berikutan penangguhan sementara skim berkenaan.

Beliau berkata pesakit yang telah menerima pemberian ubat sebelum ini tidak perlu khuatir kerana tidak ada pemberhentian atau penamatan untuk mendapat bekalan ubat-ubatan menerusi skim tersebut.

"Kesemua kebajikan pesakit sebelum ini terjamin, kecuali mereka yang baru memohon di bawah skim itu memerlukan sedikit waktu," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Kongres ke-40 Persatuan Pediatrik Malaysia, di Pusat Konvensyen Ipoh, di sini hari ini.

Menurutnya, pihaknya akan segera menyelesaikan status skim itu bersama Ketua Audit Negara Tan Sri Madinah Mohamad.

"Saya telah bertemu dengannya dan beliau memberitahu sedang mempertimbangkan semuanya, kerana apa (yang) penting bukan untuk memberhentikan skim itu tetapi untuk menambah baik tadbir urusnya.

"Iaitu cara-cara bagaimana sokongan-sokongan farmaseutikal itu dapat ditangani, diurus dengan baik supaya dapat kita melakukan dengan lebih efisien, berkesan dan mengelakkan salah laku atau diskriminasi,” katanya.

Pada 16 Ogos lepas, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Nor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan berkata permohonan PASc yang melibatkan pek percuma/bonusing ditangguhkan buat sementara waktu sehingga  mendapat ulasan daripada Jabatan Audit Negara. 

PASc adalah skim yang ditawarkan oleh syarikat farmaseutikal kepada Kementerian Kesihatan (KKM) untuk menambah baik akses ubat kepada pesakit terutamanya bagi ubat-ubatan yang mahal.

Dalam pada itu, bercakap mengenai kongres yang bertemakan 'Marginalised Children-Addressing the Needs, Leaving No Child Behind Towards Sustainable Development Goals' itu, Dzulkefly berkata kongres itu akan membincangkan beberapa isu mengenai pelarian, masyarakat Orang Asal dan masyarakat miskin bandar.

"Malah saya juga berpendapat adalah penting 'practitioner of paediatric' (pengamal bidang pediatrik) agar dapat bersama KKM dalam mempertingkatkan 'delivery of healthcare' (penyampaian perkhidmatan kesihatan) lebih baik dan lebih maju,” katanya. 

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2