Badan penyiasat bebas syorkan ketua jabatan pemangsa seks digantung - Dzulkefly



KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Badan penyiasat bebas yang ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan gangguan seksual terhadap doktor pelatih oleh  seorang ketua jabatan di sebuah hospital kerajaan di Lembah Klang mengesyorkan Kementerian Kesihatan (MOH) menggantung ketua jabatan terbabit.

Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad berkata badan itu yang dianggotai wakil MOH dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat,  turut menyarankan satu laporan dibuat kepada Majlis Perubatan Malaysia untuk menyiasat ketua jabatan tersebut berhubung  salah laku  profesional  menurut peruntukan dalam Akta Perubatan 1971. 

“Siasatan mendapati ada asas yang mencukupi untuk MOH mengambil langkah seterusnya terhadap ketua jabatan yang dimaksudkan… MOH disarankan mengambil langkah-langkah perlu untuk menggantung ketua jabatan itu bagi membantu siasatan selanjutnya oleh pihak berkuasa berkaitan,” katanya dalam kenyataan. 

Menurut Dr Dzulkefly, tindakan penggantungan itu seiring dengan Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakukan dan Tatatertib) 1993. 

Mengenai khabar angin berhubung pertukaran doktor dan doktor pakar, Dr Dzulkefly berkata satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan oleh kementerian berhubung perkara itu.

Sebelum ini dilaporkan beberapa mangsa tampil membuat aduan terhadap ketua jabatan ortopedik di sebuah hospital kerajaan di Lembah Klang yang didakwa mereka melakukan gangguan seksual ke atas doktor pelatih.

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2