Vaksin, misoprostol untuk pengguguran dari India dirampas

Health director-general Datuk Dr Noor Hisham Abdullah

KUALA LUMPUR, 4 Okt (Bernama) -- Kementerian Kesihatan merampas dua jenis produk  vaksin dan Misoprostol tidak berdaftar dari India yang dipercayai dijual di pasaran gelap untuk pengguguran  haram.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataannya berkata hasil serbuan yang dijalankan ke atas dua suspek di sekitar Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur, pihaknya merampas 350 bebuli produk vaksin tidak berdaftar dengan nilai lebih RM28,000 dan 1,400 biji tablet Misoprostol bernilai lebih RM63,000.

“Produk yang dirampas ialah Bio Typh Typhoid Polysaccharide Vaccine, Tetanus Vaccine dan Cytolog Misoprostol Tablet.

Hasil siasatan awal mendapati produk vaksin ini dijual secara terus oleh warga tempatan kepada klinik-klinik perubatan di sekitar Lembah Klang,” katanya.

Noor Hisham berkata penjualan produk tidak berdaftar adalah melanggar Peraturan 7(1)(a), Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 dan satu kesalahan di bawah Peraturan 30(1) peraturan yang sama dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952.

“Individu yang melakukan kesalahan di bawah peraturan ini boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan pertama  manakala bagi syarikat yang melakukan kesalahan itu boleh dikenakan denda sehingga RM50,000 untuk kesalahan pertama,” katanya.

Justeru, orang ramai dinasihatkan untuk memastikan produk-produk kesihatan yang dibeli di pasaran mematuhi keperluan undang-undang yang berkuatkuasa.

Pengguna boleh menyemak kesahihan nombor pendaftaran produk dengan melayari   http://www.npra.moh.gov.my atau menghubungi Bahagian Regulatori Farmasi Negara di talian 03-78835400.

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2