Tiada kes keracunan makanan dilaporkan di Pulau Pinang - Dr Afif Bahardin

GEORGE TOWN, 10 Okt (Bernama) -- Kerajaan  Pulau Pinang meminta rakyat di negeri ini tidak panik dengan kes keracunan makanan yang membabitkan dua kematian di Perak selepas dilaporkan memakan laksa yang dibeli di sebuah gerai di Kupang, Baling, minggu lepas.

Pengerusi Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Afif Bahardin berkata setakat ini tiada kes keracunan makanan dilaporkan di negeri ini.

"Bagaimanapun kerajaan negeri memandang serius kejadian yang berlaku di Perak dan Kedah itu dan berharap kes sebegini tidak berlaku di Pulau Pinang. Oleh itu amatlah penting untuk orang ramai mengamalkan sikap selektif dalam memilih premis makanan yang bersih untuk membeli makanan ataupun minuman," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Beliau turut menasihatkan orang ramai agar sentiasa memastikan kebersihan diri dengan membasuh tangan sebelum menyediakan makanan dan selepas menggunakan tandas bagi mengurangkan risiko kes keracunan makanan.

Dr Afif berkata Jabatan Kesihatan Negeri juga sentiasa memantau premis makanan dari segi kebersihan dan penyediaan makanan serta tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pengusaha yang gagal mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

"Semua hospital dan klinik-klinik kesihatan di negeri ini juga telah diarahkan untuk memberi perhatian jika ada kes-kes yang sedemikian berlaku," katanya. 

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Pulau Pinang Datuk Dr Wan Mansor Hamzah berkata walaupun tiada kes keracunan makanan dilaporkan di negeri ini, jabatan itu giat menjalankan pemeriksaan terhadap premis makanan bagi memastikan pengusaha makanan mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.

Semalam, Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Jabatan Kesihatan Negeri Kedah mengesahkan terdapat 19 kes keracunan makanan dengan dua mangsa meninggal dunia selepas dilaporkan memakan laksa yang dibeli di sebuah gerai di Kupang, Baling, minggu lepas.

Daripada jumlah itu, sembilan kes dengan dua kematian dilaporkan di Perak manakala 10 lagi  dilaporkan di Kedah.

Sehingga kini terdapat pertambahan sebanyak 42 kes baharu dengan 14 kes di Kedah, Perak (tujuh) dan Selangor (21) dilaporkan dengan gejala yang sama.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2