Penuntut perubatan disaran tingkatkan kemahiran berkomunikasi

SUNGAI BULOH, 2 Nov (Bernama) – Penuntut perubatan di negara ini disaran meningkatkan kemahiran berkomunikasi sebagai persediaan mereka melangkah ke alam kerjaya.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata, langkah itu perlu supaya tidak timbul sebarang komplikasi salah faham  ketika berkomunikasi dengan pesakit.

“Kita mahu penuntut perubatan belajar bagaimana mengamalkan cara komunikasi yang berkesan dengan pesakit…bagi saya komunikasi yang berkesan ialah bagaimana doktor atau pegawai perubatan mendengar apa yang pesakit mahukan sekaligus dari situ dapat menyelesaikan masalah pesakit.

“Kalau nak belajar mengenai perubatan kita boleh belajar daripada pelbagai sumber termasuk dari buku tetapi cara untuk berkomunikasi dengan betul kadang-kala agak sukar dan perkara ini penting untuk menunjukkan bagaimana kita menjaga dan melayan seseorang pesakit itu,’’ katanya kepada pemberita selepas merasmikan ‘Hypnodontic Clinic’ di Fakulti Perubatan Pergigian, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, hari ini.

Beliau berkata penyaluran maklumat kepada pesakit berkaitan penyakit yang dihadapi mereka terutamanya membabitkan penyakit serius turut memerlukan kemahiran berkomunikasi yang tinggi.

Menurut Azman, ia membolehkan pesakit dapat memahami dan tidak tersinggung dengan maklumat yang ingin disampaikan doktor atau pegawai perubatan berkenaan.

“Kita mahu pesakit tidak tersinggung dengan maklumat yang ingin disampaikan…apa pun biarlah penggunaan ayat itu lebih mudah difahami,” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai ‘Hypnodontic Clinic’, beliau berkata klinik tersebut merupakan yang pertama seumpamanya di rantau Asia yang diwujudkan sebagai satu usaha menangani perasaan takut orang ramai terhadap rawatan pergigian.

Dr Azman berkata menerusi kewujudan klinik itu, setiap pesakit akan diberi kaunseling terlebih dahulu sebelum mereka meneruskan proses rawatan.

“Ada pesakit yang takut dengan rawatan pergigian, sebab itu wujudnya klinik ini yang mana doktor terlatih akan bantu pesakit seperti ini bagi mengurangkan rasa takut mahupun perasaan fobia (terhadap rawatan gigi) supaya mereka dapat melakukan rawatan pergigian dengan sempurna,” katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2