Pandang serius masalah kemudahan klinik kesihatan di luar bandar - Jaujan

SEMPORNA, 26 Nov (Bernama) -- Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Jaujan Sambakong memandang serius permasalahan kemudahan di semua Klinik Kesihatan luar bandar di negeri ini termasuk di Pulau Bum Bum yang dianggap tenat.

Beliau, yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, berkata kemudahan kesihatan kerajaan di luar bandar perlu dilengkapkan dan tidak tertumpu kepada hospital atau klinik kesihatan di bandar sahaja

"Jangan dilupa luar bandar, kerajaan hari ini mahu tumpu juga kemudahan kesihatan termasuk Pulau Sebatik, Jambongan, Bangi selain di Semporna, kerana kebanyakan di luar bandar ini bukan orang senang," katanya kepada pemberita selepas lawatan rasminya bersama Pengarah Pembangunan Negeri Sabah, Datuk Ruji Ubi ke Klinik Kesihatan Pulau Bum Bum di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Jaujan komited mencari jalan penyelesaian segera bagi memastikan keselesaan pegawai dan pesakit Klinik Kesihatan Pulau Bum Bum terjamin.

"Saya telah bawa perkara ini ke kabinet negeri dan baharu ini kita Mesyuarat Majlis Tindakan Negeri dan tindakannya adalah lawatan pada hari ini bersama Pengarah Pembangunan Negeri Sabah (Datuk Ruji Ubi).

"Dalam lawatan tadi, bukan setakat boleh sakit mata tengok kemudahan di klinik ini tetapi boleh sakit jiwa terus," katanya.

Klinik Kesihatan jenis tahap 4 yang dibina di tanah keluasan 10 hektar ini menelan belanja RM15.7 juta dan dirasmikan pada tahun 2002.

Tinjauan Bernama mendapati bangunan Klinik Kesihatan Pulau Bum Bum tersergam indah pada luaran namun di dalamnya agak terbiar dan daif ekoran kemudahan seperti keseluruhan penghawa dingin rosak, masalah bekalan air, sistem pendawaian yang teruk serta ketiadaan peralatan perubatan yang lengkap serta wad bersalin yang terbiar.

Pada sesi taklimat bersama Jaujan dan Ruji yang dikendalikan Ketua Pegawai Perubatan di klinik itu Dr T Muralidran berkata, Klinik Kesihatan Pulau Bum Bum memiliki pegawai perubatan mencukupi untuk merawat pesakit ibu bersalin namun tidak dapat melakukannya ekoran pelbagai kekangan dan terpaksa menghantar pesakit ke hospital di tanah besar Semporna.

"Antara kekangan utama dihadapi adalah ketiadaan bekalan air mencukupi, masalah pendawaian elektrik selain kekurangan peralatan perubatan misalnya untuk ibu bersalin," katanya antara lain mencadangkan agar disediakan pam air dan tangki bagi menyelesaikan masalah bekalan air di klinik itu untuk jangka masa pendek.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2