Jumlah rakyat Australia cuba dapatkan zuriat pada usia agak lewat "membimbangkan" - kajian

CANBERRA, 8 Jan (Bernama)  -- Pakar memberi amaran bahawa jumlah rakyat Australia yang cuba mendapatkan zuriat pada usia agak lewat adalah "membimbangkan," lapor agensi berita China Xinhua.

Penyelidik dari Universiti Flinders pada Selasa menyiarkan satu kajian yang mendapati bahawa lelaki dan wanita "secara konsisten telah meremehkan" kesan usia terhadap tahap kesuburan.

Kenneth Tremellen, penulis bersama kajian itu, berkata wanita yang melengah-lengahkan usaha mendapatkan zuriat kerana ingin memenuhi matlamat kerjaya dan pendidikan tanpa menjalani ujian bagi menentukan sama ada ovari mereka terdedah kepada penuaan awal, adalah satu trend yang "membimbangkan."

"Terdapat satu trend sejak empat dekad lepas, iaitu memulakan kehidupan berkeluarga pada usia yang agak lewat dan ketika ini, wanita akan berusaha mendapatkan zuriat pada usia kira-kira 31 tahun," katanya kepada stesen penyiar Australian Broadcasting Corporation (ABC) pada Selasa.

"Perkara ini agak membimbangkan kerana tahap kesuburan merosot seiring peningkatan usia dan kita tahu bahawa kira-kira 10 peratus populasi akan kehilangan telur berkualiti pada pertengahan usia tiga puluhan selain berdepan risiko nyata tidak dapat memiliki zuriat langsung."

Kajian itu mendapati bahawa kebanyakan wanita tidak menyedari kewujudan Saringan Rizab Ovari, yang mampu mengesan sama ada pengeluaran telur seseorang wanita telah berkurangan, satu kondisi yang biasanya tidak mempunyai gejala.

"Mereka tidak tahu tentang perkara ini. Mereka tidak mempunyai sebarang gejala dan mereka langsung tidak menyedarinya," kata Tremellen.          

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1