KKM fokus atasi lima faktor penyakit tidak berjangkit



PUTRAJAYA, 11 Jan (Bernama) -- Kementerian Kesihatan (KKM) memberi fokus untuk mengurangkan lima faktor yang menyumbang kepada penyakit tidak berjangkit dalam kalangan penduduk Malaysia bagi tahun 2019, kata Menterinya Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad. 

Kelima-lima faktor itu ialah hipertensi, diabetes, kolesterol tinggi, merokok dan obesiti, katanya.

Menurutnya, kajian bersama KKM dan Harvard University menunjukkan tahap kejayaan Malaysia dalam menangani penyakit tidak berjangkit dalam kalangan penduduknya agak rendah berbanding negara lain di rantau ini. 

 Dr Dzulkefly menyifatkan usaha meningkatkan kejayaan KKM menangani penyakit tidak berjangkit dalam kalangan penduduk Malaysia sebagai cabaran besar yang perlu dipikul oleh beliau dan seluruh warga kerja KKM.

“Untuk mencapai matlamat tersebut, KKM akan memberi tumpuan kepada usaha penjagaan kesihatan iaitu beralih daripada penyembuhan kepada pencegahan,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan amanat tahun baharu kepada warga kerja KKM di kementerian tersebut di sini hari ini. 

Namun, katanya ia tidak bermakna KKM akan mengabaikan usaha mengawal penyakit berjangkit seperti tuberculosis. 

 Mengenai aduan pengusaha kedai makan bahawa pendapatan mereka terjejas setelah larangan merokok diperkenalkan di tempat makan sejak 1 Jan, Dr Dzulkefly menyifatkan ia merupakan fenomena waktu yang singkat. 

"Saya mahu lihat bukti. KKM juga dalam usaha mengumpul pelbagai bukti. KKM turut menerima maklumat mengatakan perniagaan kedai makan lebih baik sekarang kerana golongan berkeluarga selesa membawa anak kecil ke kedai makan apabila tidak ada gangguan asap rokok," katanya. 

-- BERNAMA

 


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1