KKM sasar buka 15 lagi klinik gigitan anjing di Sarawak



KUCHING, 25 Jan (Bernama) – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menyasarkan membuka 15 lagi Klinik Gigitan Anjing di Sarawak pada awal Jun ini dalam usaha mengatasi wabak rabies di negeri ini.

Timbalan Menteri KKM, Dr Lee Boon Chye berkata ketika ini terdapat 10 klinik berkenaan dan sekiranya sasaran itu dapat dicapai, ia akan menjadikan keseluruhan 25 klinik itu di seluruh Sarawak menjelang hujung tahun ini.

Katanya kerajaan telah membelanjakan lebih RM2 juta untuk vaksin wabak rabies, yang disuntik terhadap anjing di sekitar Sarawak.

“Dasar kita ialah untuk mencapai sifar anjing terbiar dan bebas rabies dalam kalangan manusia menjelang 2022 serta bebas dalam kalangan haiwan itu menjelang 2025.

“Tetapi dalam mengawal populasi anjing terbiar, ia di bawah tanggungjawab ‘State Veterinary Authority’ (SVA). Namun, dalam usaha untuk membasmi wabak itu KKM bekerjasama dengan semua agensi terlibat dalam memastikan keselamatan awam dijamin,” katanya pada sidang media selepas mengadakan lawatan di Hospital Sentosa di sini hari ini.

Sehingga kini, kes disahkan rabies dalam kalangan manusia di Sarawak sejak pengisytiharan wabak itu pada 1 Julai 2017 sehingga 18 Jan 2019 adalah 17 kes termasuk 16 kematian.

-- BERNAMA


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2