Penyakit beguk di Terengganu meningkat kepada 182 kes



KUALA TERENGGANU, 13 Mei (Bernama) -- Penularan penyakit mumps atau beguk di Terengganu terus mencatat peningkatan membimbangkan iaitu 182 kes setakat semalam berbanding hanya 114 kes pada awal bulan ini.

Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohd Jusoh berkata peningkatan 68 kes dalam tempoh dua minggu membabitkan sebuah sekolah berasrama penuh di Kuala Terengganu.

"Setiap hari, kakitangan Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Terengganu akan datang membuat pemeriksaan di sekolah itu untuk mencegah penularan wabak.

"Langkah terbaik ketika ini ialah mengasingkan pelajar yang dijangkiti penyakit itu di dorm yang berlainan agar tidak berlaku jangkitan kepada pelajar lain," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Sehingga kini, seramai 85 pelajar sekolah tersebut telah dijangkiti penyakit beguk yang mana sebahagiannya sudah pulih.

Menurut Dr Mohd, pihaknya masih membenarkan pelajar yang dijangkiti untuk menjalani tempoh kuarantin di rumah mengikut cuti sakit yang diberi oleh doktor berikutan sekolah tidak mempunyai fasiliti yang cukup untuk mengasingkan semua pelajar yang dijangkiti.

"Bagaimanapun kita hanya membenarkan pelajar ini pulang bersama penjaga dan tidak membenarkan pelajar ini pulang dengan pengangkutan awam bagi mengelakkan jangkitan dalam kalangan orang awam," katanya.

Dr Mohd turut menegaskan pelajar yang menjalani kuarantin di rumah perlu dipantau rapi oleh ibu bapa atau penjaga masing-masing supaya tidak keluar ke tempat awam seperti bazar Ramadan atau pusat membeli-belah dalam tempoh kuarantin yang telah ditetapkan oleh doktor.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu, Shafruddin Ali Hussein berkata pihaknya sentiasa bekerjasama dengan Jabatan Kesihatan untuk memastikan wabak itu segera berakhir.

Selain melakukan aktiviti gotong-royong bagi memastikan kebersihan di sekitar sekolah, guru dan murid juga dinasihat memakai penutup mulut dan hidung, menjalani saringan kesihatan setiap hari serta mengamalkan etika batuk yang disarankan oleh pihak kesihatan.

Pihak sekolah juga disaran untuk mengelakkan daripada melakukan aktiviti berkumpulan di tempat tertutup sekiranya terdapat kes wabak penyakit berjangkit di sekolah bagi mengelakkan penularan kes, katanya.

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

TAVI KAEDAH BAIK PULIH INJAP JANTUNG TANPA PEMBEDAHAN


APA ITU MELODY TPV?

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018