Rabies: satu kes jangkitan terbaru direkodkan di Sarawak

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah (Gambar fail)

KUCHING, 30 Mei (BERNAMA) -- Sarawak merekodkan satu lagi kes rabies dalam kalangan manusia yang melibatkan seorang lelaki berusia 26 tahun, menjadikan kes jangkitan rabies 17 kes termasuk 16 kematian.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata mangsa kini sedang mendapatkan rawatan di Wad Penyakit Berjangkit, Hospital Umum Sarawak (HUS).

“Sabtu lepas, mangsa mula mengalami lemah badan dan sukar bernafas. Hasil pemeriksaan lanjut, mangsa mengalami kekeliruan, hydrophobia, kesukaran menelan dan otot anggota tubuh badan menjadi lemah,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata mangsa mempunyai sejarah dicakar oleh anjing peliharaan namun tidak mendapatkan sebarang rawatan.

“Pada pertengahan Mac lalu, anjing peliharaannya itu mati setelah menunjukkan gejala hypersalivation, unsteady gait dan hydrophobia.

“Bangkai anjing telah dibuang ke dalam belukar dan tiada sebarang laporan dibuat ke JabatanPerkhidmatan Veteriner Sarawak,” katanya.

KKM ingin menegaskan orang ramai supaya tidak mengambil anjing yang tidak diketahui status vaksinasi untuk dipelihara memandangkan Sarawak belum bebas daripada risiko jangkitan rabies.

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

TAVI KAEDAH BAIK PULIH INJAP JANTUNG TANPA PEMBEDAHAN


APA ITU MELODY TPV?

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018