Jabatan Kesihatan Pahang ambil langkah kawalan, pencegahan



KUANTAN, 10 Jun (Bernama) -- Jabatan Kesihatan Pahang mengambil langkah kawalan dan pencegahan di beberapa daerah yang bersebelahan dengan Gua Musang ekoran kejadian kluster jangkitan saluran pernafasan dalam kalangan Orang Asli yang berlaku di Kuala Koh. 

Pengarahnya Datuk Dr Sha'ari Ngadiman berkata setakat ini, semua klinik kesihatan dan hospital di Jerantut, Lipis dan Cameron Highlands diletakkan dalam keadaan siap siaga dan semakan notifikasi dibuat bagi semua kes berkaitan jangkitan saluran pernafasan. 

"Pengesanan kes di kawasan penempatan Orang Asli daripada suku Batek telah dimulakan di Jerantut dan Lipis. Setakat hari pertama aktiviti pengesanan kes, belum ada kluster jangkitan saluran pernafasan ditemui. 

"Secara keseluruhan, situasi penyakit berjangkit adalah terkawal dan pegawai kesihatan daerah Jerantut dan Lipis sentiasa memantau trend kejadian kes," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini. 

Dr Sha'ari berkata nasihat secara individu dan pendidikan kesihatan secara berkumpulan juga diberikan kepada penduduk Orang Asli sebagai langkah mengelakkan penularan jangkitan melalui udara dan sentuhan.

Beliau juga memaklumkan jabatan itu akan terus bekerjasama dengan jabatan dan agensi lain yang terlibat dalam memantau perkembangan kes terlibat. 

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2