Sebahagian Orang Asli Kuala Koh 'pulang' dapatkan bantuan

Pemandangan udara sekitar keadaan semasa di penempatan asal suku kaum Batek di Perkampungan Orang Asli Kuala Koh yang terletak kira-kira tiga kilometer daripada penempatan sementara mereka ketika tinjauan Bernama hari ini.

GUA MUSANG, 11 Jun (Bernama) -- Sebahagian daripada kira-kira 100 penduduk Orang Asli suku Batek di Kuala Koh Gua Musang yang berpindah ke penempatan sementara termasuk ke dalam hutan setelah perkampungan mereka dilanda krisis kesihatan kembali ke penempatan tetap bagi mendapatkan bantuan.

Bagaimanapun, ada sebahagian lagi yang terus menghilangkan diri ke dalam hutan kerana dikatakan takut dengan kehadiran agensi kerajaan termasuk pegawai kesihatan dan bomba.

Seorang penduduk, Inja Punai ,32, berkata penduduk di kampung itu mempunyai dua puak iaitu yang suka berpindah-randah kerana takut atau malu, manakala satu lagi kumpulan tidak kisah  dengan kehadiran orang luar dan sedia menerima bantuan.

Katanya, mereka yang kini menetap di penempatan sementara kira-kira tiga kilometer dari penempatan tetap kembali ke situ selepas dimaklumankan mengenai agihan bantuan oleh agensi kerajaan dan pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO).

"Saya kembali ke penempatan sementara sejak awal pagi tadi selepas mendapat maklumat ada agihan makanan dan minuman serta pemeriksaan kesihatan.

"Saya tidak tahu apa masalah dan punca (jangkitan) namun ia turut menyebabkan isteri, Jelama Jaafar, 36, dan empat anak berusia antara tiga hingga 17 tahun dijangkiti penyakit sama.

"Sebaik menyedari mereka sakit, saya terus  bawa mereka ke hospital di Terengganu untuk mendapatkan rawatan memandangkan isteri saya berasal dari sana," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Kolim Terbon, 70, mendakwa dia berpindah ke hutan  kerana mahu mencari buah-buahan dan minuman air bersih sejak bulan lalu.

"Saya khuatir penyakit ini akan merebak dan menjangkiti semua penduduk, termasuk kanak-kanak.

"Makanan dan minuman selama ini kami banyak bergantung kepada sumbangan NGO yang mengunjungi kampung ini. Jika tiada, kami akan mencari hasil hutan dan bekalan air bersih di tadahan bukit dan sungai," katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2