Wan Azizah pengerusikan mesyuarat tergempar bincang situasi Orang Asli

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mempengerusikan mesyuarat tergempar di Bangunan Perdana Putra hari ini bagi membincangkan perkembangan terkini situasi Orang Asli daripada suku kaum Batek di Kampung Kuala Koh, Gua Musang, Kelantan.

PUTRAJAYA, 11 Jun (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini memanggil mesyuarat tergempar di sini bagi membincangkan perkembangan terkini situasi Orang Asli daripada suku kaum Batek di Kampung Kuala Koh, Gua Musang, Kelantan.

Dr Wan Azizah yang mempengerusikan mesyuarat selama dua jam di Pejabat Timbalan Perdana Menteri itu mencerminkan keseriusan dan keprihatinan kerajaan dalam menangani isu kesihatan yang sedang dialami kaum Batek itu.

"Perkara melibatkan nyawa rakyat adalah isu besar yang perlu perhatian khusus dan tindakan menyeluruh,” kata Dr Wan Azizah, yang juga Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, dalam catatan di laman Twitter rasmi beliau.

Beliau berkata setiap agensi yang terlibat akan memastikan isu itu ditangani sebaik mungkin demi kesejahteraan rakyat.

Mesyuarat tersebut turut dihadiri  Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P. Waytha Moorthy, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dan Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar Yeo Bee Yin.

Dr Wan Azizah dijadualkan ke Kelantan pada Jumaat ini bagi meninjau dengan lebih dekat perkembangan isu berkenaan.

Media sebelum ini melaporkan mengenai kejadian menimpa Orang Asli suku kaum Batek di Kampung Kuala Koh, baru-baru ini, yang didakwa dilanda penyakit misteri sehingga mengakibatkan sebilangan kematian.

Mengikut suku kaum itu berlaku 14 kematian dengan mangsa dikebumikan secara adat oleh penduduk kampung, tetapi polis memaklumkan hanya menerima dua laporan berkaitan kematian terbabit.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri P. Waytha Moorthy dilaporkan berkata semalam dua kes kematian Orang Asli tersebut disahkan berpunca daripada radang paru-paru.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2