Great Eastern perlu buka kiosk penerangan tentang MySalam



GEORGE TOWN, 12 Jun (Bernama) -- Syarikat insurans, Great Eastern Holdings disaran supaya membuka lebih banyak kiosk di hospital-hospital kerajaan untuk membolehkan maklumat berhubung Skim Perlindungan Kesihatan Nasional (MySalam) sampai kepada golongan sasar.

Tinjauan Bernama di Hospital Pulau Pinang (HPP), di sini mendapati syarikat insurans itu tidak membuka kiosk di situ dan rata-rata orang ramai yang ditemui tidak mengetahui kewujudan skim berkenaan.

Seorang bekas pekerja swasta, Izman Ismail, 57, berkata beliau tahu kewujudan skim itu, namun maklumat yang ada tidak menyeluruh.

"Kalau boleh pihak kerajaan lebih banyak mengiklankan mengenai maklumat supaya golongan berpendapatan rendah B40 dapat maklumat terperinci, tahu apa kelebihan yang mereka boleh dapat dari skim ini...perlu banyakkan lagi iklan dan promosi yang menyeluruh.

"Pihak hospital dan doktor sendiri pun tak cerita pasal perkara ini. Pihak Great Eastern kena sekurang-kurangnya ada satu ruangan di hospital untuk buka kiosk dan beri penerangan kepada orang ramai," katanya kepada Bernama.

Izman yang menerima rawatan di HPP selepas mengalami strok sejak tujuh bulan lepas berkata beliau juga akan berkongsi mengenai skim itu kepada rakan-rakannya jika mendapat maklumat menyeluruh memandangkan ramai golongan B40 tidak mengetahui kewujudan skim itu.

Sementara itu, Nasibah Amir, 60, berkata skim ini akan menjadi satu kerugian jika maklumat tidak sampai kepada golongan sasar kerana tidak mengetahui apa perlindungan dan kemudahan yang mereka boleh dapat.

"Saya sendiri pun tak pernah dengar, hari ni pertama kali dengar. Saya rasa perlu (buat hebahan dan publisiti). Bila maklumat tak sampai jadi kita tak tau apa faedah yang kita boleh dapat...benda tu akan jadi macam 'waste', kemudahan ada tapi kita tak tahu," katanya.

Skim itu menyediakan pembayaran sebanyak RM8,000  dalam bentuk sekali gus sekiranya mereka disahkan menghidap mana-mana satu daripada 36 penyakit kritikal seperti kanser dan penyakit jantung.

Selain itu, skim mySalam juga menyediakan bayaran penggantian pendapatan sebanyak RM50 sehari untuk tempoh maksimum 14 hari, atau RM700 setiap tahun kepada mereka yang menerima rawatan di hospital kerajaan

Inisiatif itu adalah hasil kerjasama kerajaan dengan syarikat insurans, Great Eastern Holdings, yang menyumbang caruman dana permulaan RM2 bilion ke dalam dana amanah, MySalam.

-- BERNAMA


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2