HUSM bantu pembedahan 11 pesakit jantung bersama pakar United Kingdom



KOTA BHARU, 25 Julai (Bernama) -- Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini, membantu melakukan pembedahan amal ke atas 11 lagi pesakit jantung kongenital negeri ini melalui Program Kebajikan Pediatrik Kardiotorasik.

Penyelaras program Dr Mohd Rizal Mohd Zain berkata pembedahan itu dilakukan dengan kerjasama badan bukan kerajaan (NGO), Healing Little Hearts (HLH) bermula Ahad lepas dan berakhir hari ini membabitkan pesakit berumur 20 hari hingga 32 tahun.

"Tahun ini sekali lagi HLH bekerjasama dengan HUSM untuk membantu melakukan pembedahan ke atas 11 lagi pesakit jantung selepas enam siri kerjasama sebelum ini.

"Pembedahan kali ketujuh ini dijalankan dengan bantuan lapan pakar diketuai pakar bedah kardiotirasik pediaktrik Dr Edward Peng yang merupakan seorang warga Malaysia yang bertugas di Royal Hospital For Children Glasgow, Scotland," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di HUSM Kubang Kerian yang turut dihadiri Pengerusi Tabung Kebajikan Persatuan Alumni Doktor USM (PADUcare) Prof Datuk Dr Jafri Malin Abdullah di sini, hari ini.

HLH ditubuhkan pada 2007 di United Kingdom dengan objektif membantu memberikan rawatan dan pembedahan kepada kanak-kanak yang menghidap penyakit jantung kongenital dan telah melaksanakan misi bantuan di 11 negara di Asia, Eropah dan Afrika.

Program itu turut disokong Yayasan Noor Al Syakur (YANAS), sebuah NGO yang diasaskan Tengku Puan Temenggong Kelantan Tengku Puan Sri Noor Hayati Tunku Abdul Rahman Putra, PADUcare dan Ronald McDonald House Charities (RMHC).

Dr Mohd Rizal yang juga pakar kardiologi pediatrik HUSM berkata setakat ini seramai 60 pesakit telah menjalani pembedahan melalui enam program itu sebelum ini yang mula dilaksanakan pada 2015.

“Program ini bukan sahaja untuk membantu pesakit jantung mengurangkan tempoh menunggu rawatan pembedahan, tetapi juga satu proses pemindahan ilmu dan kepakaran dalam bidang tersebut.

“Kami harap lebih ramai lagi dapat menghulurkan sumbangan agar program ini boleh dijalankan dengan lebih kerap sekali gus lebih ramai pesakit dapat dibantu," katanya.

Sementara itu ibu pesakit, Hasmaham Ibrahim, 40, berkata beliau amat bersyukur kerana anaknya Nursyafiqah Irdina Muhd Ruslam, 10 bulan yang menghidap jantung berlubang turut terpilih dalam program itu.

"Saya rasa sangat bertuah kerana awalnya anak saya tiada dalam senarai program ini. Alhamdulillah anak saya adalah pesakit pertama yang menjalani pembedahan dan kini saya lega melihat perkembangannya yang sangat positif. Terima kasih HUSM," katanya.

-- BERNAMA


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2