USM pelopori kaedah radiologi intervensi rawat pesakit kanser

Prof Datuk Dr Asma Ismail (Gambar fail)

KOTA BHARU, 28 Julai (Bernama) -- Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) terus mempelopori segmen perubatan di pantai timur dengan menyediakan kaedah rawatan intervensi radiologi bagi merawat pelbagai penyakit kanser.

Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) Datuk Dr Asma Ismail berkata melalui kaedah itu pakar bedah akan melakukan pembedahan secara 'image guided surgery’ iaitu berpandukan imej yang dipaparkan di skrin sebelum membunuh sel kanser berkenaan menggunakan laser atau melalui wayar yang dimasukkan ke dalam salur darah.

"Kaedah ini hanya memfokuskan kepada kawasan yang dijangkiti kanser dengan hanya melibatkan pembedahan yang kecil, hasil yang lebih baik dengan risiko yang rendah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar East Coast Society of Neuroradiologi and Interventional Radiology (ECSNIR) ke-8 yang turut dihadiri Pengarah Kampus dan HUSM Prof Datuk Ahmad Sukari Halim serta Pengerusi Persatuan ECSNIR Prof Madya Dr Mohd Shafie Abdullah di sini, hari ini.

Seminar yang bertemakan 'Exploring New Frontiers' itu berlangsung selama dua hari  bermula hari ini melibatkan kira-kira 300 peserta termasuk pakar radiologi, pegawai perubatan, pelajar sarjana perubatan dan pembantu perubatan selain dihadiri panel jemputan dari Itali dan Thailand.

Ia bertujuan memperkenalkan rawatan terkini penyakit ketumbuhan (onkologi) khususnya kaedah radiologi intervensi dan kesihatan wanita.

Dr Asma berkata program tersebut diharap menjadi sebahagian penghubung jalan yang sudah dirintis sekian lama dalam melestarikan kehidupan pesakit.

Dalam pada itu Penyelaras Unit Perawatan Radiologi Intervensi (AMIEN) HUSM Dr Chandran Nadarajan berkata kaedah rawatan terbaharu itu makin mendapat sambutan apabila kira-kira tiga pesakit menjalani pembedahan itu setiap hari di hospital itu.

Katanya kebanyakan pesakit yang mendapatkan rawatan itu terdiri daripada pesakit kanser hati, paru-paru dan buah pinggang.

"Pesakit yang datang seawal jangkitan kanser dikenalpasti mempunyai peluang yang lebih cerah untuk pulih sepenuhnya selepas menjalani rawatan itu," katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2