PHM harap KKM pertimbang permohonan dapatkan lesen pengoperasian semula

Pusat Hemodialisis Mawar

SEREMBAN, 29 Julai (Bernama) – Pusat Hemodialisis Mawar (PHM) berharap kerajaan akan memberi pertimbangan segera berhubung permohonan mendapatkan lesen pengoperasian semula, yang dibatalkan pada 12 Jan lalu.

PHM yang juga sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) telah memulakan proses bagi mendapatkan lesen daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dengan menyelesaikan beberapa isu berbangkit antaranya bayaran pajakan tanah Pusat Perubatan Mawar (MMC) ketika ini.

Pengerusi PHM Datuk Lee Tian Hock berkata, bayaran sebanyak RM100,000 bagi pajakan tanah selama setahun sudah dilunaskan baru-baru ini yang merupakan antara syarat bagi memohon lesen pengoperasian.

"Hari ini kita mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) dengan empat agenda antaranya memilih ahli majlis PHM yang baharu termasuk memilih Pengerusi PHM. Keputusan EGM ini akan diserahkan kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan salinannya kepada KKM bagi mengukuhkan permohonan mendapatkan lesen.

“Kita maklum bahawa pihak KKM pada bila-bila masa akan melakukan lawatan ke PHM bagi memeriksa persiapan hospital i dan kita bersedia termasuk dari segi jururawat, doktor dan alatan dialisis,” katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) di sini, hari ini.

Lee berkata hospital ini yang mempunyai kemudahan 89 katil yang kesemuanya berada dalam keadaan terbaik dengan kemudahan dan pasukan perubatan yang lengkap.

Pada EGM itu, Lee yang juga Timbalan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Matrix Concepts Holding Berhad (MCHB) dipilih sebagai pengerusi PHM yang baharu menggantikan Datin Chua Lay Ping

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2