Klinik senaman di UniSHAMS tangani masalah penyakit tidak berjangkit

Norhizan Ismail

ALOR SETAR, 7 Ogos (Bernama) -- Sebuah Klinik Senaman percuma diwujudkan di Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS) di Kuala Ketil, sebagai antara usaha untuk menangani masalah penyakit tidak berjangkit (NCD) dalam kalangan masyarakat.

Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Norhizan Ismail berkata program berkenaan merupakan kerjasama tiga hala antara Kementerian Kesihatan, UniSHAMS dan MS New Symphony Exercise Clinic.

Beliau berkata individu yang datang ke Klinik Kesihatan Kuala Ketil akan disaring dan mereka yang berisiko menghidap NCD akan dirujuk ke Klinik Senaman berkenaan tanpa dikenakan sebarang bayaran.

"Program itu melibatkan individu berisiko menghidap NCD antaranya kencing manis, darah tinggi, paras kolesterol tinggi, terlebih berat badan dan obesiti," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata selepas saringan, individu yang berisiko akan diberikan rejim preskripsi senaman yang sesuai oleh ahli terapi senaman mengikut faktor risiko klien dan program itu akan berlangsung antara enam bulan hingga setahun.

Dr Norhizan berkata, sehubungan itu masyarakat terutamanya di sekitar Kuala Ketil, diseru agar memanfaatkan kemudahan itu, sekali gus membolehkan mereka meningkatkan kualiti kesihatan masing-masing.

-- BERNAMA

 


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2