Sultan Nazrin rasmi klinik kesihatan Simpang



TAIPING, 19 Ogos (Bernama) -- Sultan Perak Sultan Nazrin Shah hari ini berkenan berangkat merasmikan Klinik Kesihatan Simpang di sini. 

Turut berangkat Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim. Hadir sama barisan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak dan Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad. 

Klinik Kesihatan Simpang seluas 60. 7 hektar yang terletak berhampiran bandar Taiping mula dibina pada 2012 dan beroperasi sepenuhnya pada 27 April 2015 dengan kos keseluruhan pembinaan sebanyak RM14.7 juta.

Kawasan operasi klinik itu merangkumi mukim Simpang yang mempunyai 43 taman perumahan dan lapan kampung dengan anggaran penduduk seramai 56,650 orang yang direkodkan setakat tahun lalu. 

Terdahulu, Dr Dzulkefly dalam ucapannya berkata antara objektif pembinaan Klinik Kesihatan Simpang adalah untuk menyediakan perkhidmatan kesihatan komprehensif dan holistik dengan pendekatan 'one stop centre' kepada masyarakat.

"Perkhidmatan utama yang disediakan antaranya klinik pesakit luar, klinik ibu dan anak, perkhidmatan kecemasan dan klinik pergigian. Di samping itu, perkhidmatan sokongan seperti khidmat farmasi, makmal, radiologi, sains pemakanan dan rehabilitasi turut disediakan," katanya. 

Tambah Dr Dzulkefly, Klinik Kesihatan Simpang melaksanakan konsep doktor keluarga di mana setiap individu dan keluarga mendapat rawatan yang berterusan daripada  pegawai perubatan serta ahli pasukan perubatan yang sama. 

"Dengan ini, pasukan pegawai perubatan dapat mengenali pesakit serta ahli keluarganya  dengan lebih dekat berkaitan isu kesihatan mereka seterusnya dapat membuat diagnosis penyakit yang tepat setereusnya memberikan rawatan yang sewajarnya," katanya.

Selain itu, Dr Dzulkefly berkata setakat ini tiada rungutan yang diterima berkaitan konsep doktor keluarga sekali gus membuktikan pesakit amat berpuas hati dengan perkhidmatan di klinik tersebut. 

Beliau juga berharap agar penduduk di sekitar kawasan Simpang dapat menggunakan kemudahan di Klinik Kesihatan itu dengan sebaik mungkin serta menghargai perkhidmatan yang diberikan oleh anggotanya. 

"Kepada semua anggota di Klinik Kesihatan Simpang pula saya berharap anda dapat memberikan perkhidmatan yang profesional, penyayang dan berkesan. Layanilah pelanggan dengan penuh prihatin, sabar dan sedia membantu," katanya. 

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2