Kemudahan pensterilan perlu diperluaskan ke daerah lain-Shafie



KOTA KINABALU, 27 Ogos (Bernama) -- Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mahu kemudahan perkhidmatan pensterilan diperluaskan ke beberapa daerah di negeri ini.

Beliau berkata ia termasuk di kawasan Tawau, Sandakan dan Keningau bagi membolehkan hospital kerajaan dan swasta dapat manfaat daripada perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

"Perkhidmatan seumpama ini sememangnya amat diperlukan untuk mensteril peralatan yang diperlukan untuk merawat pesakit," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan Pusat Perkhidmatan Pensterilan oleh WHS Strelization Service Sdn Bhd, di Kota Kinabalu Industrial Park hari ini.

Mohd Shafie berkata pusat berkenaan baru beroperasi pada tahun ini perlu diberi sokongan bagi membolehkan kebergantungan kepada sumber pendapatan khususnya Sabah tidak hanya berdasarkan kepada satu sumber sahaja.

Sementara itu, Anggota Lembaga Pengarah Warisan Harta Sdn Bhd Datuk Pengiran Hassanel Datuk Pengiran Mohd Tahir berkata penubuhan pusat ini memang tepat pada masanya, memandangkan ia berkembang pesat dengan banyak kemudahan baru milik swasta dan swasta di Kota Kinabalu.

Beliau berkata pusat itu juga boleh memberi peluang pekerjaan kepada penduduk  tempatan, program latihan kemahiran untuk mana-mana hospital kerajaan atau swasta.

--BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2