Inovasi cendawan : dari jus ke makanan sihat

Gambar hiasan.

Oleh Bashariah Zainuddin

JERTEH, 3 Sept -- Pelbagai inovasi penyediaan makanan boleh diperkenalkan dengan menggunakan cendawan terutama cendawan tiram.

Presiden Persatuan Penyelidikan Cendawan Malaysia (PPCM), Dr Azhar Mohamad berkata antara lain cendawan boleh menjadi pengganti santan untuk masakan termasuk penyediaan nasi lemak dan membuat kuah, penyedap rasa bubur nasi, bahan utama untuk dibuat lempeng serta kuih kodok, selain dibuat minuman lazat seperti jus atau teh.

“Cendawan juga boleh dijadikan sos untuk disapu pada kepingan roti atau makan sebagai sup pada setiap pagi khususnya apabila kerajaan memperkenalkan pemberian makanan percuma kepada 7.2 juta murid sekolah rendah dan menengah mulai tahun depan,” katanya ketika ditemui di sini.

Beliau juga mahu orang ramai memerdekakan minda dan berani mencuba perkara baharu untuk kegunaan harian, tidak lagi bergantung kepada  bahan mentah zaman nenek moyang dalam menyediakan makanan lebih berkhasiat.

Katanya serat yang berkualiti yang terdapat di dalam cendawan mampu menggantikan daging atau sumber protein lain yang diperlukan badan untuk terus sihat.

“Ramai yang tidak tahu, cendawan boleh menggantikan daging atau ayam dalam menu malah bagi mereka yang mengamalkan diet vegetarian, cendawan boleh menjadi makanan utama.

“Kita perlu merdekakan fikiran kita yang hanya daging dan kerang-kerangan mampu memberikan sumber protein yang dikehendaki badan,” katanya.

Mengingat kembali pembabitan beliau dalam industri cendawan, Dr Azhar berkata ia bermula sejak lebih 10 tahun lalu iaitu semasa cendawan mula diperkenalkan secara komersial di negara ini.

Katanya, ketika itu orang ramai perlu diberi tunjuk ajar bagaimana memakan atau menggunakan cendawan terutama spesies cendawan tiram kelabu dan tiram putih.

Sebelum ini, masyarakat hanya makan cendawan busut atau lebih dikenali kulat tahun yang tumbuh liar sekali setahun dan cendawan sisir yang banyak ditemui di batang pokok getah tumbang.

Namun begitu, apabila cendawan tiram diperkenal, masyarakat tidak berani mencuba kerana ia bukan perkara biasa di samping bimbang ia boleh mendatangkan mudarat bagi mereka.

Dengan sebab itu, ramai penanam cendawan tidak  dapat memasarkan hasil tanaman mereka dan untuk mengurangkan kerugian, ada antara mereka yang membuat produk hiliran termasuk sos lada cendawan dengan menjadikan penduduk setempat sebagai pengguna mereka.

Berkongsi cerita, Dr Azhar berkata sehingga ini beliau sudah membuat burger, keropok lekor,  popia, lempeng, murtabak dan pelbagai lagi masakan menggunakan cendawan dan mendapat sambutan hangat daripada peminat cendawan.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2