Kanak-kanak derita paru-paru kronik mohon bantuan

MACHANG, 9 Sept -- Seorang suri rumah merayu sumbangan orang ramai bagi menampung kos rawatan anak bongsunya yang menghidap penyakit saraf otak dan paru-paru kronik sejak lahir.

Rosnani Mat Ghani, 44, dari Kampung Banggol Judah di sini, berkata anak bongsu daripada lima beradik itu, Adamia Fitri Mat Rahim, 5, dikesan menderita penyakit Hypoxic Ischaemic Encephalopathy (HIE) sejak lahir.

Beliau berkata anaknya dilahirkan secara pembedahan akibat lemas dalam kandungan terpaksa ditahan di wad Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) Kota Bharu selama tiga bulan sejak dilahirkan disebabkan pelbagai komplikasi.

“Adamia Fitri juga mempunyai masalah paru-paru kiri manakala otaknya mengecut menyebabkannya memerlukan perhatian dan jagaan rapi sepajang masa,” katanya ketika ditemui Bernama di rumahnya di sini, hari ini.

Rosnani berkata dengan pendapatan suami, Mat Rahim Mat Hassan, 53, yang hanya bekerja kampung, dengan pendapatan kira-kira RM300 seminggu tidak mencukupi untuk menanggung kos penjagaan anaknya itu serta seorang anak yang lain yang masih bersekolah.

Beliau berkata kos perbelanjaan Adamia sahaja sudah mencecah hampir RM1,000 sebulan termasuk susu khas, lampin pakai buang serta keperluan kos rawatan lain. 

“Susu khas yang digunakan berharga RM164 satu tin mampu bertahan untuk 10 hari sahaja memandangkan Adamia Fitri perlu minum susu sebanyak enam kali sehari,” katanya sambil menambah ada ketika terpaksa berlapar kerana kesempitan wang. 

Rosnani berkata bahagian leher anaknya juga terpaksa ditebuk bagi dimasukkan tiub untuk memudahkannya bernafas dan membuang kahak.

“Walaupun anak saya tidak normal seperti kanak-kanak seusianya dan pertumbuhannya terbantut namun sebagai seorang ibu, saya sentiasa berharap Adamia diberikan kesihatan yang baik hingga akhir hayatnya,” katanya yang turut menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM350 sebulan.

Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan menerusi akaun Bank Islam bernombor 03045022050565 atau menghubungi di talian 014-8474223.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2