Kempen waspada beli ubat dalam talian sepanjang OktoberĀ 

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah (Gambar fail)

KUALA LUMPUR, 1 Okt -- Kementerian Kesihatan akan memulakan kempen Kesedaran Waspada Pembelian Ubat Dalam Talian sepanjang bulan ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Menurutnya, kempen tersebut diadakan bagi memberi pendidikan kepada pengguna tentang risiko pembelian ubat secara dalam talian.

Ia juga bertujuan bagi membantu pengguna membuat pertimbangan wajar dengan menyemak terlebih dahulu semua maklumat yang terkandung dalam iklan ubat dalam talian, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata antara aktiviti yang akan dijalankan sepanjang kempen itu ialah sebaran infografik di laman sosial rasmi Kementerian Kesihatan (KKM), sebaran mesej melalui aplikasi WhatsApp, ceramah, pameran dan wawancara di radio dan televisyen.

“Melalui kempen ini, pelbagai tips berguna sebelum membuat pembelian ubat dalam talian dapat diaplikasikan iaitu pengguna perlu menyemak terlebih dahulu status pendaftaran ubat-ubatan tersebut dengan KKM.

“Seterusnya, pengguna boleh membuat semakan pengiklanan ubat-ubatan tersebut dan memastikan pengiklanannya telah diluluskan oleh Lembaga Iklan Ubat (LIU),” katanya.

Tanda pagar #biarbetuliklanni! dipilih untuk kempen itu bagi menerapkan kewaspadaan dalam kalangan pengguna supaya tidak mudah percaya pada iklan-iklan ubat dan pelbagai testimoni yang meragukan dalam talian. 

Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata KKM memandang serius penjualan ubat-ubatan secara dalam talian dan pengiklanan ubat-ubatan dengan pelbagai tuntutan yang diragui kesahihannya.

“Pengguna didedahkan kepada risiko mendapat ubat tidak berdaftar, ubat tiruan dan ubat dicampur palsu Racun Berjadual yang boleh mengancam nyawa. Justeru, pengguna perlu berwaspada apabila membuat pembelian ubat dalam talian,” tambahnya. 

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2