Kerajaan sedang kaji kemungkinan sistem harga dua peringkat bagi hospital swasta - Lim



Laporan eksklusif oleh Farhana Poniman

KUALA LUMPUR, 7 Okt – Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan sistem harga dua peringkat bagi hospital swasta, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

“Kita mahu melihat kos yang lebih murah bagi pesakit, mungkin malahan mencadangkan sistem harga dua peringkat bagi hospital swasta. Ia ada sesuatu yang kita perlu berbincang dengan lebih lanjut bersama industri penjagaan kesihatan swasta. 

“Sistem harga dua peringkat itu merangkumi semua pesakit,” katanya kepada Bernama dalam satu temu bual eksklusif, namun enggan menjelaskan lebih lanjut berhubung perkara itu. 

Lim berkata beliau maklum bahawa ada sesetengah hospital swasta telah melakukan banyak kerja amal dengan membayar sebahagian daripada bil bagi pesakit yang memerlukan dan menggesa agar lebih banyak hospital mengambil langkah yang sama.  

Kerajaan juga, katanya, sedang mengkaji langkah-langkah bagaimana hospital boleh menjimatkan kos dan seterusnya dapat menggunakan penjimatan ini kepada pengguna dengan membantu pesakit yang tidak mampu membayar rawatan. 

Dalam hal ini, kerajaan telah mengumumkan tahun lepas bahawa cukai perkhidmatan tidak akan dikenakan ke atas pesakit pusat kesihatan swasta, di mana sebelum ini dikenakan cukai barang dan perkhidmatan sebanyak enam peratus. 

Menurutnya, Kementerian Kewangan juga terus menyokong industri itu menerusi insentif cukai dan menyediakan rangka kerja pembangunan perniagaan yang akan membolehkan ia berkembang dengan mampan. 

Lim berkata satu lagi kemungkinan langkah untuk menjimatkan kos adalah dengan melaksanakan pemerolehan ubat-ubatan secara pembelian berpusat oleh sektor penjagaan kesihatan awam dan swasta. 

“Kita sedang berbincang dengan semua pihak berkepentingan termasuk Kementerian Kesihatan untuk melaksanakan pemerolehan ubat-ubatan secara pembelian berpusat supaya apabila kita membeli secara pukal, ia boleh didapatkan pada kadar yang lebih murah. 

“Ketika ini, penyumberan ubat-ubatan dilakukan berasingan. Semuanya ini adalah tentang skala. Apabila anda membeli secara pukal, anda akan dapat kadar yang lebih murah,” katanya. 

Sementara itu, Kementerian Kesihatan berkata pemerolehan ubat-ubatan secara pembelian berpusat peringkat kebangsaan secara rintis sedang dilaksanakan bagi 85 item ubat.

Kementerian itu berkata tender bagi 14 daripada item tersebut dijangka dimuktamadkan sebelum akhir 2019. 

“Laporan penjimatan kos akan dikemukakan kepada Kementerian Kewangan pada setiap enam bulan selepas kontrak dimuktamadkan.

“Selain itu, pemerolehan ubat-ubatan secara pembelian berpusat peringkat negeri juga boleh dilaksanakan bagi item ubat-ubatan yang tidak terlibat dengan tender pusat dan di luar Senarai Pembelian Produk Diluluskan (APPL) bagi tujuan penyelarasan harga, penjimatan kos dan memudahkan proses perolehan,” kata sumber daripada kementerian itu ketika dihubungi Bernama.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1