Ayam Brand bantu usaha atasi masalah obesiti

KUANTAN, 15 Okt -- Syarikat pengeluar makanan dalam tin terkemuka Ayam Brand tekad membantu usaha mengatasi masalah obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia, khususnya golongan kanak-kanak. 

Pengurus Pemasaran Ayam Brand, Nathan Deverre berkata mereka menganjurkan Kempen Komuniti Penyayang 2019: Suku-Suku Separuh (3S) bagi mengalakkan tabiat pemakanan sihat, sekaligus membantu mengurangkan masalah obesiti. 

"Kempen ini bertujuan untuk menyampaikan maklumat mengenai pemilihan makanan yang sihat dan melengkapkan mereka dengan kemahiram menyediakan pinggan sihat 3S. 

"Ini sebahagian daripada usaha kita untuk menangani masalah obesiti kerana laporan menunjukkan kadar obesiti di Malaysia adalah paling tinggi di Asia Tenggara," katanya selepas melancarkan kempen itu di Teluk Cempedak di sini, hari ini. 

Nathan berkata menerusi kempen itu, seramai 32 kanak-kanak daripada lapan pertubuhan kebajikan dan sekolah rendah sekitar Kuantan terlibat dalam penyediaan hidangan sihat. 

Pahang merupakan lokasi kelima penganjuran kempen itu, yang telah dilaksanakan di Negeri Sembilan, Perak, Pulau Pinang dan Johor, katanya, 

Sementara itu, pelajar tahun enam Sekolah Kebangsaan Kempadang di sini, Muhammad Harith Rashidi, 12, mengakui beliau tidak sabar untuk mengamalkan amalan pemakanan sihat yang dipelajari hari ini, di rumah. 

"Saya sedar ada kuantiti yang perlu dipatuhi dalam pengambilan karbohidrat seperti nasi dan roti selain perlu lebih makan sayur dan buah serta sumber protein. 

"Malah pengambilan garam dan gula perlu dikurangkan kerana tidak sihat dan boleh mengundang pelbagai penyakit berbahaya," katanya. 

-- BERNAMA

 


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1