Kematian pesakit Zika di Perak mungkin akibat virus tempatan

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah (Gambar fail)

IPOH, 18 Okt -- Kementerian Kesihatan tidak menolak kemungkinan kes kematian seorang lelaki di Manjung akibat Zika berpunca daripada jangkitan virus tempatan.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bagaimanapun berkata siasatan dan tindakan susulan sedang dilakukan oleh pihak Kementerian Kesihatan. 

"Besar kemungkinan penyakit Zika (jangkitan) itu adalah asal dari tempatan berdasarkan siasatan. Penyiasatan selanjutnya sedang dijalankan. 

"Untuk makluman, kes Zika pernah dilaporkan pada tahun 60-an di Bentong, Pahang," katanya menerusi aplikasi WhatsApp kepada Bernama di sini hari ini. 

Dr Noor Hisham mengulas mengenai kematian  seorang lelaki berumur 30 tahun akibat virus Zika awal pagi ini dan kes jangkitan itu adalah yang kesembilan dalam negara sejak 2016.

Mangsa yang disahkan positif jangkitan virus Zika berdasarkan ujian pengesahan dari Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) pada 13 Okt lalu meninggal dunia di Hospital Manjung kira-kira 4.45 pagi tadi. 

Virus Zika disebarkan menerusi nyamuk Aedes  iaitu nyamuk sama yang menyebabkan penyakit demam denggi dan chikungunya. 

-- BERNAMA

 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2