Program U.n.i Klinik bantu doktor jadi usahawan

Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Rina Mohd Harun.

KUALA LUMPUR, 23 Okt -- Program U.n.i Klinik yang diperkenalkan melalui Program Pembangunan Usahawan Profesional (ProSPEC) Majlis Amanah Rakyat (Mara) sejak awal tahun ini telah berjaya membantu doktor menyertai bidang keusahawanan, dengan 18 buah klinik telah dibuka. 

Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Rina Mohd Harun berkata program itu juga menyumbang kepada perkhidmatan kesihatan kumpulan isi rumah berpendapatan 40 peratus terendah (B40), dengan memberikan perkhidmatan kepada penduduk setempat melalui skim Peduli Kesihatan atau PeKa B40.

“U.n.i Klinik objektifnya untuk melahirkan lebih ramai usahawan dalam kalangan profesional, apabila saya turun padang berjumpa dengan doktor-doktor ini, rata-rata memaklumkan mereka tidak pernah diajar untuk menjadi usahawan dan membuka klinik sebelum ini.

“...bila mereka menjadi usahawan, membuka klinik sendiri, akhirnya ia meningkatkan pendapatan mereka dan juga dapat membantu keluarga di luar bandar,” katanya pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Datin Mastura Mohd Yazid (BN-Kuala Kangsar) mengenai sama ada U.n.i Klinik perlu diutamakan di lokasi luar bandar supaya matlamat penubuhannya tidak tersasar.

Dalam pada itu, Rina berkata kementeriannya merancang membuka sebanyak 20 lagi U.n.i Klinik pada masa akan datang. 

Katanya, sejak program itu dilaksanakan pada Januari lepas, sebanyak 18 klinik telah diluluskan dengan pembiayaan berjumlah RM5.4 juta untuk dijadikan modal bagi kumpulan pertama memulakan perniagaan mereka.

-- BERNAMA 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2