Syarikat keluar produk kosmetik mengandungi bahan terlarang dikenakan kompaun



KUALA LUMPUR, 30 Okt -- Kementerian Kesihatan sedang pertimbang untuk mewartakan tindakan kompaun terhadap syarikat yang mengeluarkan produk kosmetik mengandungi bahan terlarang seperti merkuri dan hidrokuinon.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata perkara itu dijangka dilaksanakan pada awal atau suku pertama tahun hadapan di bawah tindakan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

“Kadar kompaun sedang dipertimbangkan dan akan diisytihar kemudian,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Dzulkefly berkata tindakan kompaun turut akan dikenakan terhadap iklan kosmetik yang tidak mematuhi garis panduan serta pemasaran produk yang tidak mengikut ciri-ciri pelabelan. 

Selain itu, produk kosmetik dengan pengisytiharan palsu turut akan dikenakan tindakan. 

Menurut beliau, langkah menyenaraihitam jenama produk akan diteruskan agar ia tidak lagi dijual sama ada secara atas talian atau di pasaran.

Kementerian turut pertimbang usaha ke arah mewujudkan Amalan Pengilangan Terbaik.   

-- BERNAMA

 


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2