678 kakitangan Jabatan Kesihatan Terengganu sedia bertugas musim banjir 

Dr Mohd Jusoh

MARANG, 4 Nov -- Seramai 678 kakitangan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu akan digerakkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) di seluruh negeri sepanjang musim tengkujuh kali ini.

Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr Mohd Jusoh berkata daripada jumlah itu, 378 kakitangan adalah daripada 71 pasukan perubatan manakala 300 kakitangan pula daripada 72 pasukan kesihatan.

"Pasukan perubatan akan memberikan perkhidmatan pemeriksaan kesihatan dan rawatan bagi mangsa yang memerlukan, dan bagi PPS yang mempunyai mangsa lebih 1,000 orang, klinik statik akan beroperasi secara tetap di PPS itu.

"Pasukan kesihatan pula bertindak menjalankan aktiviti pencegahan dan kawalan penyakit bagi memantau, mengesan dan mengawal kejadian penyakit berjangkit akibat banjir," katanya kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Hari Kesihatan Mental, Diabetes dan Jantung Sedunia 2019 peringkat Terengganu di sini hari ini. 

Jabatan Meteorologi meramalkan Terengganu akan menerima taburan hujan yang lebat antara empat hingga enam episod berserta dengan angin kencang bermula akhir Oktober hingga Mac 2020.

Mengulas lanjut, beliau berkata jabatan juga telah memastikan keperluan ubat-ubatan kepada mangsa banjir adalah mencukupi malah hospital juga telah bersedia untuk menerima mangsa banjir yang memerlukan rawatan lanjut.

"Bagi sukarelawan banjir di pusat pemindahan sementara, kursus kepada wakil sukarelawan dari setiap daerah juga telah diadakan pada bulan lepas yang mana mereka ini mengikuti latihan dalam aspek penjagaan kesihatan bagi mangsa banjir yang tinggal di pusat pemindahan.

"Bahagian Kualiti dan Kebersihan Makanan juga telah memantau pemberian vaksin kepada sukarelawan penyediaan makanan di PPS nanti dan nama pengendali telah diambil oleh daerah masing-masing untuk diberikan suntikan secara percuma," katanya. 

Seramai 1,041 pengendali makanan telah dikenal pasti yang mana 575 orang telah disuntik pada tahun lepas, 84 orang disuntik pada tahun ini dan baki seramai 355 orang akan disuntik dalam masa terdekat.

Selain itu, ibu yang dijangka bersalin pada masa banjir ini telah dinasihatkan berpindah awal ke rumah saudara-mara yang berhampiran dengan hospital terutama penduduk dari Pulau Redang dan Pulau Perhentian, katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1