Masyarakat dinasihat lakukan saringan kesihatan, rawatan awal diabetes



SIBU,17 Nov -- Orang ramai dinasihati agar kerap melakukan saringan kesihatan bagi membolehkan mereka mendapat rawatan awal penyakit tidak berjangkit seperti diabetes.

Ahli Parlimen Sibu Oscar Ling Chai Yew menekankan bahawa sekiranya penyakit itu lambat dirawat, ianya boleh merosakkan organ dalaman mereka.

“Diabetes merupakan satu penyakit yang sangat rumit kerana kalau tidak ada penjagaan yang baik dan rapi ia boleh mengakibatkan banyak komplikasi misalnya pesakit yang mengalami kecederaan kaki, kalau tidak dijaga dengan baik penyakit itu boleh menyebabkan kaki mereka dipotong.

“Kesedaran tentang diabetes ini sangat penting dalam kalangan rakyat kerana mencegah adalah lebih baik daripada merawat,” katanya semasa merasmikan Hari Diabetes Sedunia 2019 peringkat Bahagian Sibu di Pasar Sentral Sibu, di sini hari ini.

Lebih 1,000 orang mengambil peluang menjalani saringan kesihatan secara percuma semasa progam yang dianjurkan bersama Hospital Sibu, Pejabat Kesihatan Bahagian Sibu, Pusat Khidmat Parlimen Sibu, Jabatan Pergigian Bahagian Sibu dan Persatuan Bidan Sarawak Cawangan Sibu itu.

Selain saringan kesihatan, program yang bermula 7 pagi hingga 1 tengah hari itu turut menampilkan pameran kesihatan dan demonstrasi penyediaan makanan untuk penghidap diabetes.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2