Hospital kerajaan di Selangor peroleh sijil HACCP dan GMP

Datuk Dr Khalid Ibrahim

SHAH ALAM, 26 Dis  -- Tujuh buah dapur hospital kerajaan di Selangor berjaya memperoleh pensijilan Analisis Bahaya dan Kawalan Titik Kritikal (HACCP) manakala 11 dapur lagi mendapat pensijilan Amalan Perkilangan Baik (GMP) sejak 2006, kata Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Khalid Ibrahim.

Beliau berkata HACCP dan GMP merupakan sistem jaminan keselamatan makanan yang memenuhi keperluan dan kehendak global dalam isu keselamatan makanan.

"Pelaksanaan sistem ini adalah berdasarkan piawaian badan antarabangsa yang bertanggungjawab ke atas keselamatan makanan iaitu Codex Alimentarius Commission.

"Sistem HACCP dan GMP dilaksanakan di dapur hospital secara bersinergi bermula dari pemilihan bahan mentah, penyimpanan, penyediaan, pemprosesan, plating sehingga menghidang kepada pesakit,"  katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata dengan pemerolehan kedua-dua sijil tersebut, ia memberi jaminan sehingga kini tiada pesakit yang dilaporkan mengalami keracunan makanan selepas menikmati makanan yang disediakan di dapur hospital terbabit.

Menerusi pensijilan itu, katanya, ia akan dapat memastikan makanan yang disediakan di dapur hospital terkawal daripada pencemaran selain makanan yang dihasilkan adalah selamat.

"Adalah diharapkan dengan pensijilan HACCP dan GMP di dapur hospital kerajaan, ia akan turut menjadi pemangkin kepada dapur hospital swasta untuk turut terlibat dalam mengamal dan melaksanakan kedua-dua sistem  tersebut," katanya.

-- BERNAMA

TAG: GMP, HACCP, kerajaan, Hospital, Selangor






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1