Koronavirus: 74 kontak rapat rakyat Malaysia pertama yang dijangkiti dikenal pasti



PUTRAJAYA, 5 Feb -- Sejumlah 74 orang telah dikenal pasti melalui pengesanan kontak susulan kes pertama rakyat Malaysia dijangkiti novel koronavirus 2019 (2019-nCoV), kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata daripada jumlah itu, 35 kontak rapat telah dikesan dan sampel telah diambil daripada mereka. 

"Selepas itu, kesemua kontak rapat ini akan diletak di bawah Perintah Pengawasan dan Pemantauan dengan segera,” katanya semasa taklimat harian kepada media mengenai kemas kini 2019-nCoV, di sini hari ini. 

Semalam, Kementerian Kesihatan melaporkan bahawa seorang lelaki berusia 41 tahun dari Selangor menjadi rakyat Malaysia pertama yang dijangkiti 2019-nCoV. 

Dilaporkan bahawa mangsa telah melakukan perjalanan ke Singapura untuk menghadiri satu persidangan dengan delegasi antarabangsa, termasuk dari China.

Dr Dzulkefly berkata pengesanan kontak sedang dijalankan buat masa ini dan orang ramai akan dikemas kini mengenai perkembangan terbaharu dari semasa ke semasa. 

Beliau berkata semua kontak rapat itu akan dipantau dengan teliti oleh kakitangan Kementerian Kesihatan. 

"Jika mereka mengalami sebarang gejala atau sampel diuji positif, mereka akan dimasukkan ke hospital dengan segera," katanya. 

Ditanya sama ada kerajaan akan mendedahkan sejarah perjalanan mereka yang dijangkiti seperti yang dilakukan di Singapura, Dr Dzulkefly berkata kementerian telah melakukan pengesanan kontak dengan teliti dan perkara itu adalah dalam pengetahuan mereka. 

"Bagaimanapun, sama ada kita ingin mendedahkannya atau tidak bergantung kepada kepentingan dan kesannya kepada orang ramai. Kami telus dari hari pertama dan akan kekal dengan prosedur serta etika seperti itu," katanya. 

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.


UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 1