COVID-19: Syarikat insurans hayat tawar langkah-langkah bantuan kepada pemegang polisi

Presiden Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM) Loh Guat Lan

KUALA LUMPUR, 20 Mac (Bernama) -- Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM) dan syarikat anggotanya mengambil langkah-langkah proaktif dalam menyediakan langkah-langkah bantuan tambahan bagi pemegang polisi yang terjejas oleh kelembapan ekonomi akibat penularan COVID-19.

Persatuan itu berkata langkah-langkah pelepasan tambahan termasuk bantuan tunai sebanyak RM5,000 bagi pelanggan yang didiagnosis dengan COVID-19, faedah/elaun tunai untuk kemasukan hospital dan manfaat kematian khas sekali berjumlah dari RM5,000 hingga RM20,000 apabila pemegang polisi meninggal dunia.

Sementara itu, empat syarikat insurans masing-masing telah berikrar menyumbang RM1 juta sebagai sebahagian daripada program bantuan/bantuan kewangan mereka untuk pelanggan yang terjejas akibat COVID-19.

"Pemegang polisi dinasihatkan untuk memeriksa dengan syarikat insurans masing-masing untuk faedah tambahan yang ditawarkan oleh syarikat insurans mereka untuk COVID-19 serta terma dan syarat polisi insurans kesihatan mereka," kata Presiden LIAM, Loh Guat Lan dalam satu kenyataan hari ini.

Untuk memastikan bahawa pemegang polisi terus menerima perlindungan insurans hayat, syarikat insurans hayat juga memperkenalkan pelbagai kelonggaran dalam pembayaran premium untuk membantu pemegang polisi yang terjejas dalam waktu mencabar sekarang.

Kerana kelonggaran yang disediakan berbeza antara syarikat insurans, pemegang polisi dinasihatkan untuk memeriksa dengan syarikat insurans hayat masing-masing untuk maklumat lanjut.

Loh berkata langkah-langkah bantuan tambahan adalah tepat pada masanya untuk menyokong mereka yang segera terjejas kerana krisis tersebut, termasuk pekerja penjagaan kesihatan, pesakit dan pemegang polisi akibat kehilangan pendapatan atau pekerjaan bagi sementara waktu.

"Keadaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini menuntut agar kami terus bertindak dengan teliti dan tegas memandangkan industri prihatin terhadap penularan COVID-19 dan mahu membantu rakyat," katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2