Risiko Penularan COVID-19 secara mendadak di Malaysia masih wujud - KP Kesihatan

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan

PUTRAJAYA, 2 Mei  -- Risiko penularan COVID-19 secara mendadak di negara ini masih wujud sekiranya rakyat lalai dan alpa dalam mengamalkan normal baharu, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata oleh itu, kerjasama dan komitmen semua lapisan masyarakat dalam memainkan peranan masing-masing adalah sangat penting bagi memastikan kita berjaya menewaskan wabak tersebut.

“KKM (Kementerian Kesihatan) ingin mengingatkan rakyat Malaysia bahawa pandemik COVID-19 ini belum berakhir.

“Secara global, sebanyak 187 negara terkesan dengan jumlah kes positif COVID-19 yang kini mencecah 3,343,777 dengan 238,650 kematian,” katanya dalam sidang media harian perkembangan COVID-19 di KKM di sini.

Hari ini, jumlah kes baharu positif COVID-19 di Malaysia kembali mencatat tiga angka dengan 105 kes selepas 15 hari berturut-turut mencatat dua angka sejak 17 April lepas.

Beliau berkata rakyat perlu terus mengamalkan jarakan sosial yang selamat, digalakkan memakai penutup hidung dan mulut terutama di kawasan umum, kerap mencuci tangan dengan air dan sabun atau menggunakan pensanitasi tangan serta mengelak sebarang bentuk perhimpunan.

Susulan lengkung penularan COVID-19 di negara ini telah diratakan, Dr Noor Hisham berkata hospital kini mempunyai lebih banyak kapasiti dalam merawat lebih ramai pesakit wabak itu.

Misalnya, kata beliau, kadar keseluruhan bagi penggunaan katil di 40 hospital yang dikhususkan bagi merawat COVID-19 dan 26 pusat rawatan COVID-19 berisiko rendah adalah 17 peratus.

“Selain itu, kadar penggunaan bagi katil unit rawatan rapi (ICU) yang dikhususkan untuk pesakit disyaki dan disahkan positif COVID-19 adalah tujuh peratus atau 31 daripada jumlah 422 katil.

“Penggunaan alat bantuan pernafasan pula adalah hanya satu peratus atau 12 daripada jumlah 1,059 alat itu,” katanya.

-- BERNAMA






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2