UniSZA akan wujudkan pusat kajian penyakit berjangkit dalam masa terdekat

Prof Datuk Dr Hassan Basri Awang Mat Dahan

KUALA TERENGGANU, 25 Dis -- Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) akan menubuhkan Pusat Kajian Penyakit Berjangkit di bawah Fakulti Perubatan dalam masa terdekat.

Naib Canselornya Prof Datuk Dr Hassan Basri Awang Mat Dahan berkata penubuhan itu akan memberi manfaat besar kepada negara dan komuniti setempat untuk pencegahan penularan penyakit berjangkit termasuk COVID-19.

"Unit kepakaran di Hospital Pengajar UniSZA telah merancang penubuhan pusat kajian ini dan satu kertas cadangan berserta keperluan seperti makmal dan kemudahan kajian yang lain akan dibentangkan dalam masa terdekat.

"Kertas cadangan ini perlu diperhalusi dengan lebih terperinci termasuk aspek peruntukan yang diperlukan untuk menjalankan kajian itu nanti," katanya kepada pemberita dalam majlis meraikan sahabat media UniSZA di sini.

Mengulas lanjut, beliau berkata penubuhan pusat kajian itu adalah susulan kejayaan UniSZA dalam memperkenalkan Aplikasi Penilaian Risiko COVID-19 dan Pengawasan Kesihatan Kendiri (CHaSe) baru-baru ini.

"Aplikasi CHaSe telah berjaya menghasilkan tujuh artikel yang  diterbitkan antaranya mengenai simptom COVID-19 dan juga trend yang ada dalam penularan di peringkat komuniti tempatan. Hasil artikel ini dapat dimanfaatkan mereka yang terlibat dalam bidang perubatan juga sebagai pengetahuan kepada masyarakat untuk bersama kerajaan mencegah penularan wabak pandemik ini.

"Kita tahu penyakit berjangkit ini tidak akan berhenti di sini dan akan ada lagi kes-kes baru pada masa depan. Kita bergerak ke arah itu dan di situlah bermulanya idea penubuhan pusat kajian ini," katanya.

-- BERNAMA

 

 


 






HealthEdge


EXCLUSIVE

Pet Vaccination, Public Awareness And Surveillance Key Towards Rabies-free Southeast Asia - Experts

KUCHING, Dec 11 (Bernama) -- The goal of making Southeast Asia free from human rabies can be achieved through a total understanding of the disease, how it can be prevented and responsible pet ownership among communities, say experts.

read more ››

IN FOCUS

APA ITU MELODY TPV?


Pandangan rakyat Malaysia tentang peningkatan sasaran pemberian vaksin COVID-19 kepada 70 peratus.

UMSC: Pain Management

In Focus : UMSC Raya Open House 2018

In Focus: UMSC Consultant Speaks Erectile Dysfunction Precursor For Heart Disease Part 2